Maankoekendag - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu Maankoekendag - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu

Maankoekendag

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg

06 Oktober 2006 | China, Beijing

Maankoekendag, 6 oktober (volle maan). Overal worden nog snel prachtig versierde dozen met maankoeken verkocht en gekocht. Het bakkertje op de markt bakt zich rot en alleen nog maankoeken vandaag. Maar morgen is hij vrij. Dit is de dag dat je ze eet. Vandaag wordt het midden van de herfst gevierd. Dat heeft met een bepaalde dag te maken, waarop het volgens de maankalender volle maan is.
Vanmorgen ben ik met de nachttrein uit Shanghai weer in Beijing aangekomen.
Mijn tripje naar Shanghai heeft veel goed gemaakt van de teleurstelling dat het festival in Noord Korea niet door ging. Door iemand die ik in Shanghai ken, verzeilde ik in verschillende hyperhippe restaurants en lounge gelegenheden, waar een deel van de 5% van de Chinezen die 95% van de rijkdom bezitten komt en verder de expats zich ophouden. Het interieurdesign zou makkelijk in Londen of New York passen. Wel grappig om te zien hoe hip het in China kan zijn.
Zelf voel ik me toch het meest op mijn plek in de eenvoudige buurtjes en heb ik veel tijdelijke vrienden gemaakt, o.a. bij de uitbater van het groentestalletje in de straat en het mevrouwtje van het telefoonwinkeltje.
Als zwaar Nederlands geintegreerde Indo wilde ik een fiets huren, en na veel rondzoeken vond ik eindelijk een verzameling fietsen die er verhuurbaar uitzagen. Na bij verschillende mensen navragen - non verbaal -, kreeg ik steeds een stellig 'nee' ten antwoord. Niet veel later bleek dat ik een van de fietsen van de postbodes had willen huren.
Hier in Beijing is het me wel gelukt. De enige fiets die ze in het hostel hadden, bleek kapot. Maar na een tijdje regelen -dat kon in het Engels- kreeg ik de fiets van een van de buren te huur. En een fiets is hier in Beijing wel zo handig. Ik fietste nog langs het plein bij het Kuntai Hotel, waar we buiten opgetreden hebben. Het zag er zo oninteressant en kaal uit dat ik me nauwelijks meer kon voorstellen dat we daar zo'n 10 dagen geleden nog stonden te tappen. Het hostel dat ik hier bewoon ligt midden in een 'hutong' achter zo'n muur met een deur waarvan je je afvraagt wat daar nu achter zit. Erg leuk, en 's avonds is het in de straatjes van de hutong bijna dorps met alle mensen die gezellig buitenzitten te eten en te kletsen. Je merkt helemaal niet meer dat je in de overvolle, lawaaierige en hectische stad zit. Zo direkt ga ik een hapje eten bij een van de stalletje hier. Wel anders dan met z'n veertienen aan een ronde tafel.
Nog 1 dag en dan zijn ook de laatste toi's weer binnen.

  • 06 Oktober 2006 - 13:06

    Suzanna:


    Ik blijf het bewonderen hoe jij in je eentje door de wereld trekt en nog allemaal toffe dingen meemaakt ook. Ik hoor je alweer roepen dat je helemaal niet zo'n held bent en op pad meestal de veiligste weg kiest, maar ik ken er toch niet veel die het je met zoveel gemak nadoen! Ik snak ernaar jouw verhalen te horen.
    Hele goede reis terug!

  • 06 Oktober 2006 - 15:07

    Angel From Bisu:

    happy moon festival:)

  • 06 Oktober 2006 - 17:44

    Renée:

    Ik zie het al voor me, hoe jij op de fiets zo'n kruising nadert tussen al die andere kleurrijke weggebruikers! Jammer dat wij er niet zijn om dat vast te leggen...

  • 08 Oktober 2006 - 21:05

    Mary-Lou:

    Marijke ,wat een leuke verhalen,jullie hebben het echt tof gehad.Morgen weer les,ik verheug me erop.Voor jou wellicht weer even wennen ,tot gauw1

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 105343

Voorgaande reizen:

20 September 2006 - 30 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: