Toespraak Taptoi - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van taptoi - WaarBenJij.nu Toespraak Taptoi - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van taptoi - WaarBenJij.nu

Toespraak Taptoi

Door: Peter Kuit

22 Mei 2006 | Nederland, Amsterdam

"Tsam tsum lai lai chin su. Welkom bleke westerlingen. Weeeeeeeeee gaaaaaaaaaaaaan naaaaaaaaaaaaaaaaar China toe… We gaan naar China toe… We gaan naar China toe...
Wie zijn we?

Laat ik even onze aanvraag bij het FAPK, fonds voor de amateurkunst en podiumkunsten, citeren:
"Marieke en ik weten dat een groot deel van onze leerlingen taples volgt, omdat zij taples leuk vinden en niet omdat zij echt willen leren tappen. Voor die mensen is de taples entertainment en een gekaderd moment in de week. Op zich mooi, maar meer dan die inspanning kun je van hen niet verwachten. Je stuit dan al gauw op een: “Ik doe dit voor mijn plezier en het moet wel leuk blijven.” Daar ligt, naar onze mening, de waterscheiding met de andere tappers die echt willen leren tappen en de werkelijke betekenis van het woord amateur, liefhebber, belichamen. Het is uit deze groep dat wij onze tappers rekruteren. Filosoferend hebben wij twee karakteristieken als maatstaf voor de echte amateur geformuleerd: de ware liefhebber is nieuwsgierig en zelfstandig. Door hun nieuwsgierigheid staan ze open voor vernieuwing, waar de anderen neigen tot conservatisme. Gedreven door hun nieuwsgierigheid gaan de liefhebbers in hun vrije tijd op jacht naar informatie over tap, terwijl de andere groep vaak niet eens geïnteresseerd blijkt. Dat zelfstandig trainen z’n vruchten afwerpt, moge duidelijk zijn. Zelfstandig trainen in combinatie met nieuwsgierigheid leidt immer tot een persoonlijke tapstijl en ook dat is een grote gemene deler voor de tappers die wij uitgekozen hebben. Met andere woorden de amateurs die wij graag meenemen zijn actief en hebben potentieel."

Geef maar even een applausje voor jezelf.

Wat gaan wij doen in China, behalve de toerist uithangen? Cultuur brengen. Dat is onze missie. Tapdansend door de straten van Peking verlichten wij de harten van zo’n slordige 1,3 miljard Chinezen. De moeite van het investeren waard en investeren gaan wij. Wij investeren tijd in onze taptechniek, wij investeren tijd in de training van het oor. Wij investeren tijd in uitstraling, kracht en uithoudingsvermogen. Wij investeren en investeren is leuk, het resultaat nog leuker. Namelijk een professionele tapchoreografie op een professionele manier uitgevoerd. En daar gaan we voor. Lager dan dat mikken we niet, het moet wel leuk blijven. De investering van tijd, bloed, zweet en tranen heeft natuurlijk ook gevolgen voor jullie toekomstige tapprestaties en misschien is dat op den lange duur wel het allerleukst.

Voor nu staat er een Parade door de stad gepland. Met hier en daar een optreden op vaste punten op de route in de stad. Verder staan er nog twee losse optredens in het theater op het programma, maar als het aan ons ligt worden dat er wel tien en daar zijn wij hard voor aan het werk. Verder willen Marieke en ik met Marijke de Braal workshops geven in China en ook daar zijn wij hard voor aan het werk. En met hard werken bedoel ik gemiddeld 12 uur per dag achter de computer en dat al twee maanden lang, geen vrije dagen. Marieke, Stefanie, Anthe en ik zitten soms met de handen in het haar... Want kijk, je verzint bijvoorbeeld dat je een optreden of workshop wilt geven op de universiteit van Peking… hoe regel je dat? Wie moet je dan spreken. De zoektocht naar sponsors en contacten in China zijn nog steeds niet ten einde, dus als een van jullie een goed idee heeft houden wij ons aanbevolen.
Waar waren we, oh ja, Parade door Peking. Wij stappen als bleke westerlingen in een traditionele Chinese parade van drakendansers, traditioneel Chinese steltlopers, Chinese dansers en Chinese muzikanten. Het enige wat niet traditioneel is aan de parade zijn de tapgroepen uit de rest van de wereld, waar wij er één van zijn. Ik weet niet hoe de andere tappers dat gaan doen, maar als ik iets vervelend vind, dan is het wel het knarsen van het zand tussen je taps en de straat. Daarom heb ik besloten om op klompen door te stad te gaan marcheren, waarbij wij met onze tapschoenen tegenritmes zullen slaan. Denk daar niet te licht over. Die parade wordt zwaar. Maar goed, hier gaan wij in investeren en investeren is leuk. Onderweg op die parade doen wij op speciaal daarvoor opgebouwde tappodia een choreografie van een minuut of 5 op tapschoenen. Deze choreografie zal waarschijnlijk zijn opgebouwd uit delen van de grote choreografie die wij in het theater op gaan voeren.

De grote Choreografie is bijna af en die zullen we straks op video gaan bekijken. Deze versie wordt uitgevoerd door mijn gevorderde tapgroep Utrecht. Wij gaan met zijn allen investeren om de choreografie nog mooier uit te voeren dan die groep… en investeren is leuk, maar dat wisten jullie al. En ik kan je zeggen dat we erg naar de repetities uitkijken. Ze zijn onlosmakelijk verbonden met onze tocht naar China. Die repetities zijn deel van de reis en van het plezier. Marieke en ik hebben jullie geselecteerd op jullie mogelijkheden en wij investeren graag onze tijd in jullie ontwikkeling. We hebben er zin an. At your service."

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006