Tap zonder toi's - Reisverslag uit Shanghai, China van taptoi - WaarBenJij.nu Tap zonder toi's - Reisverslag uit Shanghai, China van taptoi - WaarBenJij.nu

Tap zonder toi's

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg

02 Oktober 2006 | China, Shanghai

Ik loop nu twee dagen door Shanghai, in de regen onder een baby blauwe paraplu. Dit is een geweldige stad. Veel chineser dan Beijing en minder hectisch. Behalve toen ik mezelf tussen hordes feestende chinezen met grote opblaas hamers en knuppels terug vond. En niemand die me kon vertellen wat ze daar nu mee gingen doen. Ik logeer in een mooi hostel opgetrokken in oud-Shanghainese stijl. Midden in de stad in een gezellige volksbuurt. Om de hoek verkopen ze plastic potjes met kruipertjes en springertjes van het soort dat Isabel graag eet. Maar deze zijn bedoeld om gezellig te tjippen (of hoe noem je dat geluid van krekels?)
Beijing lijkt alweer lang geleden. Ik heb het zo gezellig gehad met alle Taptoi's en genoten van het optreden in Peters choreografie en Marieke's klompendans. Dat moet ik door alle indrukken hier niet laten ondersneeuwen.
Vandaag heb ik getapt, maar voor het eerst weer zonder de Toi's. Gek hoor. Er was een workshop georganiseerd voor alle advanced tap lovers van Shanghai. Velen waren de stad uit vanwege Golden Week, maar er bleven er toch nog een stuk of 25 over. Wat zijn die Chinezen snelle studenten! Hier in Shanghai hebben ze al wat meer te maken gehad met Amerikaanse tapdansers en Riverdance beschouwen ze terecht als geen tap. Ik heb ze in ieder geval ook met de metronoom kennis laten maken. Het was een erg leuke workshop, voor morgen hebben ze me gelijk weer geboekt.
En natuurlijk hebben ze me ook te eten gegeven. Een stuk of 10 van de dansers en ik werden mee uit genomen door Mr. Chang, de president van de Shanghai Dancers Association, lid van de communistische partij en zeg maar de baas van alle tapdansers hier. We gingen naar een heel mooi Sichuan restaurant dat helemaal in klassieke stijl ingericht was.
Gelukkig ben ik de Indische keuken gewend want in de exotische gerechten die op het draaiplateau stonden was een halve toko rode peper verwerkt. Er kwam van alles voorbij: gestoofde darmen in een hete saus, tot 'jello' gestold hanenbloed, maar ook veel echt lekkers. Tot zo ver had ik de zaken eigenlijk best goed onder contrtole. Maar stel je verder het volgende voor: 1.Een Indo die toch niet echt tegen drank kan, 2.een bovenmatige hoeveelheid Chinese 'wijn' (54%), 3.een 'president' die wel van een slok houdt, 4.het glas van de gast dat altijd gevuld moet zijn, maar dat terwijl er ook continu geproost wordt, en 5.de beleefdheidsregel dat je met een belangrijk persoon altijd 'ad fundum' gaat. Jongens, ik heb het gered! Maar goddank hoefde ik geen les meer te geven.
Uiteidelijk zijn we nog bij iemand thuis beland, waar ze om mij op mijn gemak te laten voelen direct Frank Sinatra op zetten, hebben we nog een andere studio bezocht en toen hebben ze me totaal gesloopt weer bij de hostel af gezet. Tot zover mijn Shanghaise belevenissen. Het is wel kaal zonder alle Taptoi's, maar we zien elkaar de 15e weer.

  • 02 Oktober 2006 - 13:37

    Suzanna:


    Wow! Zullen we dan volgend jaar met z'n allen naar Shanghai gaan?
    Het klinkt geweldig, Marijke. Houd je goed, tot over twee weken!
    Groeten,
    Suzanna

  • 02 Oktober 2006 - 18:18

    Anthe:

    Heeey Marijke,

    Dat klinkt gaaf zeg! Wat een geruststelling dat er ook tappende Chinezen bestaan die niet alleen Riverdance nadoen!
    Na het lezen van jouw eetbelevenissen vraag ik me af of men daar weet hoe iemand eruit ziet die op skivakantie is geweest..... :-D
    Geniet zo door en laat ze muziek maken daar!!!

    Greetz, Anthe

  • 03 Oktober 2006 - 06:31

    Renée:

    Hé Marijke!
    Ik zie je rooie koontjes er al bij! Gelukkig ben je een echte volhouder en krijgen ze je niet zomaar onder de tafel...
    Tot de 15e!
    Groetjes, Renée

  • 04 Oktober 2006 - 13:48

    Kristel:

    Zo te zien vermaak jij je wel, geniet ervan! Ennu, rustig aan met die Chinese wijn, mijn dinsdagavond is heilig... ;-)
    Tot snel,
    Kristel (de 1,70 m lange, bruinharige versie)

  • 04 Oktober 2006 - 14:53

    Stefanie:

    Hao Hao, volgend jaar naar Shanghai! Ik heb gisteravond genoten van The last emperor die je mij hebt toegestuurd op onze vertrekdag - mijn verjaardag - en die bij thuiskomst in mooi Chinees papier op mij lag te wachten. Jouw opschrift: "veel plezier en heimwee ermee" heb ik ingelost. Je bent een liu yang!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 105311

Voorgaande reizen:

20 September 2006 - 30 Oktober 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: