Ander China - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu Ander China - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu

Ander China

Door: Marieke

02 Oktober 2006 | China, Beijing

Vrij van het toeziend oog van onze gidsen, ontdekken we een ander deel van Beijing: de hutongs. Dit zijn een soort woonwijken van armoedige bouw. De woninkjes bestaan uit 1 verdieping en een kleine, wankele kamer. De wc's zijn gemeenschappelijk en staan ergens onwelriekend in de kleine straatjes. Onze westerse neuzen hebben er moeite mee. Het is duidelijk dat de Chineze overheid er het pittoreske niet van inziet. Een deel van de huisjes is al afgebroken terwijl de buren er nog wonen. Kleine winkels staan tussen de puinhopen. Op sommige plekken is een reeds afgebroken woning veranderd in een vuilnisbelt. Deze hutongs zijn heel armoedig, maar voelen ook heel authentiek. In 2008 zal er echter maar weinig van over zijn. De grond is te duur om deze krottenwoningen van 1 verdieping te laten staan. De bewoners krijgen nieuwe woningen in enorme flatgebouwen in buitenwijken.

Tussen de puinhopen doet de Chinees in zijn kleine bakfiets een middagdutje, speelt op straat met de buren een kaartspelletje, houdt een theekransje of valt de toerist lastig met "come, come inside, beautiful, lookie lookie". In tegenstelling tot ons aanvankelijke gevoel blijken deze buurten volstrekt veilig. De Chinezen zijn hartelijk, vriendelijk en ze lachen graag om ons. Wij moeten er wel heel grappig uitzien. Ze worden heel vrolijk van ons.

Ons hotel staat in zo'n straatje. Voorlopig het enige hoge gebouw in deze steeg. Ik ben benieuwd hoeveel er volgend jaar staan.

• 03 Oktober 2006 - 07:58

Christien:

Hoi Marieke en Peter, Jullie tapschoenen zijn veilig geland. Geniet er nog heel even heel erg van! Hier is het regen, onweer en bliksem (en wenende maan) en geen enkele rode lampion te bekennen.

En waar is mijn gids?

Vannacht droomde ik dat ik mijn optreedkleren, tapschoenen en klompen al in de koffer had zitten, maar dat we nog heel veel gingen optreden. Paniek!

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006