Workshop Yan Ling Dance School - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu Workshop Yan Ling Dance School - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu

Workshop Yan Ling Dance School

Door: Taptoi

25 September 2006 | China, Beijing

Vanochtend eindelijk 'uitgeslapen'! Om 8.30 uur vertrokken we met een minibusje en een volle buik naar de dansschool. Tot onze grote verbazing zaten we na anderhalf uur rijden nog steeds in Beijing waarbij alle mogelijke soorten wijken de revue passeerden. Op de terugweg bleken we hetzelfde stuk in 20 minuten afgelegd te hebben, waardoor de stop van de chauffeuse op de heenweg geen 'pisstop' bleek te zijn geweest, maar een poging om de weg te vinden.

Bij aankomst in de school werd ons gezelschap met veel gejoel en applaus ontvangen. Wij als eregasten mochten vooraan plaatsnemen achter lange, beklede tafels met flesjes water. Na het welkomstwoord van directeur Yan Lin in onvervalst Chinees, vertaald in perfect Engels door een dansdocente uit Japan, kreeg Peter het woord. In zijn speech gaf hij aan dat tappen ook MUZIEK kan zijn. En dat de workshop in het teken daarvan zou staan.
Peter, Marieke en Marijke leerden vervolgens aan 30 Chinese talenten een kort stukje choreografie die zij uiteindelijk in canon (4 partijen) zouden opvoeren. Vooral het beeld van met de ogen dicht tappende Chinese dansleerlingen bleef ons, Taptoiers, bij.
Nadat Marit Maij, cultureel attache van de Nederlandse ambassade, zich bij het gezelschap had gevoegd, begonnen de optredens.
Van onze zijde debuteerde Tafel 9 met een spetterende voorstelling en heeft Taptoi de lange versie van de choreografie opgevoerd. Het publiek reageerde erg enthousiast! Van Chinese zijde kwamen vooral zeer strakke optredens waarbij de invloed van Michael Flatley erg duidelijk naar voren kwam. De Chinezen zijn, zo bleek vandaag maar weer, zeer goed in het kopieren.
De echte integratie van de tappers vond plaats toen er na het dankwoord spontaan geimproviseerd werd.

Na veel foto's (zoals altijd!) gingen wij naar een chique restaurant om daar met onder meer directeur Yan Ling, cultureel attache Marit Maij, haar assistente Quin Quin en de tapdansleraar te genieten van een zalige lunch (vooral de Pekingeend was erg lekker).

Nu de voorbereiding voor misschien nog een optreden (inmiddels is heel Taptoi al gewend aan afwijkingen in mogelijk ooit bestaande schema's). Conclusie tot dusver is dat wij vrezen dat de optredens van Tafel 9 en Taptoi exact gekopieerd zullen worden en ten tijde van de Olympische Spelen in 2008 zullen worden uitgevoerd, alleen dan door 14 x 100 Chinezen...

• 25 September 2006 - 11:55

Peggy Frehsee:

this seems sooooo wonderful. I will have to have an interpreter, but the photo of your group is terrific. I plan to go to China with teachers from vermont next June.

• 25 September 2006 - 17:05

Louise Meulenbroeks:

Hallo, ik ben de moeder van Isabel en dolgelukkig met deze weblog. Fantastisch om jullie elke dag te volgen! Toitoitoi met alle voorstellingen en tussendoor veel cultuur en plezier. Louise

• 25 September 2006 - 18:14

April Brolsma:

we genieten van de verslagen. Jullie hadden toch meer klompen moeten meenemen!

• 25 September 2006 - 19:21

Marion:

wat genieten we van jullie verslagen. kunnen jullie niet regelen om ook met de olympische spelen te tappen ? nieuw onderdeel, dat wordt vast goud ! leuk dat je belde lisette. groetjes.

• 25 September 2006 - 21:00

Paul:

Leuk om te lezen, en dat het zo goed gaat!
    Nog heel veel succes en plezier allemaal, speciaal Katja!

• 26 September 2006 - 08:23

Jacques:

Pekingeend net zo lekkel als in BinnenBantammel? Beaucoup de merde pour vous!

• 26 September 2006 - 11:15

Truus:

Wat een enig verhaal,ben in voor meerdere!Los van copiëren,was het leuk om te zien,de Chinese manier?Peking eend....ja dat ken ik!Groetjes voor Katja

• 26 September 2006 - 19:45

AnnemarieKloosterman:

Jullie genieten met volle teugen, zo te zien!Ontzettend leuk om over jullie belevenissen te lezen! tante (ja, dat ben ik echt, Saskia) van Saskia

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006