Actieve gasten - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu Actieve gasten - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu

Actieve gasten

Door: Peter

03 Oktober 2006 | China, Beijing

Mijn vader maakte mij op feestjes altijd attent op wie er actieve gasten waren en wie niet. De actieve gast gaat van mens tot mens, terwijl de andere gast ergens neerploft en daar de hele avond blijft zitten. Wij Taptoiers hebben ons bijzonder actieve gasten betoond. Laat ons ergens los en wij vlinderen gedreven door nieuwsgierigheid de ruimte door op zoek naar contact.

De voorbereiding voor het gastschap was er ook naar. Wij hebben Chineze les genomen, wij hebben ons ingelezen, wij zijn naar China-bijeenkomsten en China-beurzen gegaan. Tevens hebben wij de hoffelijkheid gehad ons t-shirt tweetalig te maken. Engels en Chinees, hetgeen zeer op prijs gesteld werd en voor veel Chinezen een reden was om contact met ons te maken. Ook gedroeg iedereen zich keurig op de momenten dat er eend of haan inclusief kop geserveerd werd. Niets is genanter dan een gezelschap dat het op zo'n moment op een gillen zet. Het eten met de stokjes ging goed en wij wisten de juiste momenten te kiezen iemand een cadeautje te geven. Als een Chinees iets met twee handen aangeeft, dan moet je het ook met twee handen aannemen. Zelfs iets kleins als een postzegel kan met twee handen aangereikt worden. Wij hebben dit voor we in China kwamen geoefend door elkaar op onverwachte momenten een voorwerp met twee handen aan te bieden. Vergelijk dit gedrag met dat van de Australiers, geweldig samengevat door Stefanie in een grap: "Oi, I am Australian, is this a vase or a toilet?".

Mijn vader zal trots op ons zijn.

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006