De parade, Nederland stunt - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu De parade, Nederland stunt - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu

De parade, Nederland stunt

Door: Peter

24 September 2006 | China, Beijing

Om zeven uur vanmorgen kregen wij een plaats op straat toegewezen om te wachten op de aanvang van de parade... over twee uur. "Please don't move", zeiden de Chinezen nog. Tot onze verbazing hielden de 2500 deelnemers aan deze parade zich aan die opdracht. Zover ons oog reikte, stonden artiesten streng in het gelid om twee uur lang te wachten tot de parade zou beginnen. Wij Hollanders zijn echter niet te kooien. Wij barstten spontaan in klompentapsessies uit die beloond werden met veel gejuich van publiek en pers. De organisatoren kregen een hartverzakking van zoveel ongehoorzaamheid. "No, no, no, please wait. Don't move", riepen ze over de hoofden van de fotografen. Ons enthousiasme werkte zeer aanstekelijk. De groep Ieren (hoe kan het ook anders) ging als eerste overstag en barstten midden op straat met ons uit in zang en dans. Vervolgens sloten zich zestig kleine Chinese meisjes bij ons aan waardoor er een lange slinger van meer dan 100 tappende mensen ontstond. Nu hielden de Amerikanen het ook niet meer en volgden ons in dit feestje. Alle Menschen werden Brueder, Beethoven had het reeds voorspeld. Onze paniekerige begeleiders die ons eerst het liefst voor dit wangedrag hadden neergesabeld waren nog voor de parade echt begon trots op ons, omdat men het er over eens was dat de Nederlanders het leukst, het best en het positiefst zijn. Niet dat ze daar relaxt van werden, dat dan weer niet.
Van alle leuke acties die wij gedaan hebben, wil ik jullie de volgende niet onthouden. Ons plan was om op klompen door de straten te tappen en om onderweg op de officiele podia de tapschoenen aan te trekken voor de tapchoreografie. Het feit dat wij en trouwens andere tapgroepen ook, tijdens de parade van schoenen zouden wisselen, was voor de organisatie onverdragelijk omdat het geen gezicht was en het voor oponthoud zou zorgen. Al twee dagen werden wij en de andere groepen van alle kanten onder druk gezet om op tapschoenen de parade te doen. Hoe hebben wij dit opgelost? Dat zal ik je vertellen. Wij gingen gewoon ondanks de zware weerstand van de organisatie toch op klompen de parade in. Op 80 meter voor het podium verspreidden wij ons over de volle breedte van de straat en hielden vervolgens een klompenwisselwedstrijd. Dus rennen, 1 klomp uit, verder rennen, volgende klomp uit, rennen, tapschoen aan, verder rennen, volgende tapschoen aan en al hinkend de veters strikken. De winnaar, Marijke de Braal, werd door het Chinese publiek bejubeld alsof ze echt iets groots gepresteerd had (had ze ook). De beloning voor deze en andere stunts bleef niet uit. Omdat wij op zo'n positieve manier de parade of beter gezegd het wachten op de parade ontregeld hadden, was er voor het volgende optreden vandaag snel een nieuwe poster gedrukt met daarop mijzelf en nog vier andere dansers van het festival. Een hele eer, zo verzekerden de Chinezen ons.

We hebben ook nog vanavond opgetreden maar dat vertel ik wel als ik weer thuis ben.

• 24 September 2006 - 15:36

Susanne:

Hoi,
    Leuk om zo jullie avonturen in China te volgen. Het klinkt echt allemaal heel gaaf, ben benieuwd naar alle foto's straks. Geniet ervan en nog heel succes!
    groetjes Susanne (zus van Lisette)

• 24 September 2006 - 17:16

Edwin:

Wat een prachtige reis en wat geweldig te lezen dat jullie 'stunts' bij het publiek zoveel succes oogsten!! Leuk om jullie op afstand, met tekst en foto's, zo goed te kunnen volgen!!

• 24 September 2006 - 17:38

Evert:

Beroemd en berucht......
    Ga zo door!!!

• 24 September 2006 - 17:46

Chantal:

Wat leuk!!! Taptoi verovert China!
    Geniet!! Ben benieuwd naar nog meer verhalen!
    Liefs Chantal en nog meer liefs voor Liezl

• 24 September 2006 - 17:48

Marieke Dekker:

Super!! Jammer dat ik het hier niet kan zien!
    Tap Toi toi toi!

Beroemd en berucht......
    Ga zo door!!!

• 24 September 2006 - 19:14

Erik:

Spontaan kippenvel toen ik bovenstaand verhaal las, super! Geniet met volle teugen en laat ze wat zien! Veel succes!!

Groet, Erik ('zwager' Anthe)

• 24 September 2006 - 20:10

Simone:

als jullie zo doorgaan halen jullie misschien de maandelijkse muurkrant voor de beste medewerkers nog wel.

• 24 September 2006 - 20:28

Bob:

Veel dank van het thuisfront Peter voor je enthousiaste verslagen. Het is een feest om ze te lezen. Heel leuk dat jullie zoveel succes hebben. Geniet er van. Jullie hebben het verdiend.

• 25 September 2006 - 09:19

Wijtze:

Nou zeg, het plezier spettert van het scherm af :-) Prachtig al dat succes. Als er leven in China is zullen die Hollanders het wel vinden (Heineken is er niks bij!)En straks moe maar voldaan terug naar klompenland. Dit smaakt vast naar meer.

• 25 September 2006 - 17:08

Tineke:

He Lisette!

Doe jij ook mee met dat ongehoorzame gedrag ;-)

Zo te lezen en zien vermaken jullie je wel! China lijkt me wel echt een heel apart land... Ik ben benieuwd naar je verhalen!

Groetjes, Tineke

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006