Cultuurschok - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu Cultuurschok - Reisverslag uit Beijing, China van taptoi - WaarBenJij.nu

Cultuurschok

Door: Taptoi

23 September 2006 | China, Beijing

Vanaf dag 1 heeft de cultuurschok toegeslagen. Zijn het de gebouwen? Nee, want het lijkt hier wel de Bijlmer. Zijn het de auto's? Nou nee, want het Pekinese wagenpark is Europees. De hitte dan? Die kennen we onderhand in Nederland ook. Wat is er dan zo anders? De Chinezen zelf. De communicatie is hier om wanhopig van te worden. Niemand durft op eigen initiatief een beslissing te nemen, want eerst moet hun manager geraadpleegd, die op zijn/haar beurt ook weer een manager moet raadplegen. Afspraken die al maanden geleden zijn gemaakt met instantie A zijn niet bekend bij instantie B en C, en die instanties zijn niet van plan van hun eigen schema af te wijken, waardoor iets eenvoudigs als het vervroegen van een lunch met een half uur een bijzonder gecompliceerd steekspel wordt tussen organisaties en managers. We leren er gelukkig langzaam mee om te gaan, al kost het wel een hoop extra energie.
Peter

• 23 September 2006 - 14:04

Simone:

tja, peter, het zijn en blijven chinezen. Om deze reden studeren er ook zoveel aan de Haagsche Hogeschool. Blijf vriendelijk lachen, blijf herhalen, blijf lachen, en alles gaat lukken. Fijn verblijf

• 23 September 2006 - 14:37

Jeroen:

Alleen pas op als een Chinees niet meer lacht .............

• 23 September 2006 - 15:15

Angel From BISU:

~~~hello everybody~~~

:) :) :) :) :)

• 23 September 2006 - 17:42

Tassy IPA:

Maken jullie aub ook een video?
    Ik ben benieuwd naar de opnames.
    Groet,
    International performing Arts,
    Tassy

• 23 September 2006 - 20:31

Claudie K:

Here is your french fan club writting, it seems you have a lot of fun !! it's really great to follow your trip in real time! I hope you'll spend a lot of good times !

• 24 September 2006 - 11:27

Marianne:

Hallo daar, wat leuk om jullie zo te volgen. Stefanie, er liggen beneden nog veel verjaardagskaartjes (en een intrigerend pakje) op je te wachten. Tot over een weekje, veel plezier!
    Marianne

• 24 September 2006 - 14:44

Arvid:

Hey Bart, super gaaf al die foto's! Ik volg je op de klomp! groetjes Arvid

Op 20 september 2006 vertrekken wij (14 tapdansers) naar China om Nederland te vertegenwoordigen op het Beijing International Cultural and Tourism Festival. Dit jaar worden ter gelegenheid van de negende editie van het festival tapgroepen uit de hele wereld voor deelname uitgenodigd. Het festival bestaat uit een parade door de stad met onderweg diverse optredens en ’s avonds optredens in theaters. Later in de week staan er nog meer optredens gepland op festivals in China. Het festival wordt door het gemeentebestuur van Peking georganiseerd. Het doel is tweeledig: ten eerste het slaan van een brug tussen de Chinezen en de andere volkeren van de wereld en ten tweede het introduceren van de deelnemende landen als toeristische bestemming voor Chinezen. Tevens heeft het festival een Olympisch tintje met het oog op de Olympische Spelen in China van 2008.

Actief sinds 30 Juli 2006